Friday 16 January 2015

DATU PADUKA MAT SALLEH



  • Datu Paduka Mat Salleh atau lebih dikenali sebagai Mat Salleh adalah seorang yang disayangi oleh orang ramai terutamanya rakyat Sabah. antara sebabnya adalah kerana Mat Salleh terkenal dengan penentangan beliau yang amat hebat terhadap pihak Brisith semasa penjajahan British di negeri Sabah .
  • Mat Salleh adalah anak kedua dalam 4 orang adik-beradik keluarga mereka berasal daripada keturunan Sulu dan Bajau.
  • Pihak British tidak senang dengan tindakan Mat Salleh yang menggunakan pungutan cukai daripada pedagang-pedagang yang melalui Sungai Sugut untuk perbelanjaan dan pentadbiran beliau pada tahun 1895.
  • Mat Salleh diserang oleh pihak British di Jambongan dan memusnahkan kampong Mat Salleh di Singai Sugut pada tahun 1896. Bagaimanapun, Mat Salleh dapat melarikan diri.
  • Mat Sallehdan pengikut-pengikutnya menyerang pejabat petadbiran kompeni di Pulau Gaya serta menentang penceroboh dan keganasan Syarikat Berpiagam Borneo Utara. Mat Salleh juga telah menyerang dan membakar  pejabat Residen kompeni di Ambong semasa pihak British menyerang kubu Mat Salle yang berada di Ranau. Ramai askar-askar British terbunuh. Pihak British berasa tidak berpuas hati lalu meraka menyerang kubu Mat Salleh sekali lagi pada bulan Januari 1898 dengan angkatan yang lebih besar. Mat Salleh juga terpaksa mengundurkan diri dan membina kota pertahanan yang di kampung Tibabar, Tambunan. Kota yang dibina oleh Mat Salleh amat sukar ditemui, ia diperbuat daripada batu-bata, kayu serta buluh yang tidak dapat ditembusi peluru. Setiap penjuru Kota dikawal dan jalan bawah Tanah yang rahsia digunakan untuk meminta bantua-bantuan senjata, makanan dan lain-lain dari luar kota. Jalan tersebut juga dijadikan jalan untuk berundur menyelamatkan diri apabila dikepung musuh.
  • Pada 31 Januari 1900, Kota Mat Salleh tumbang akibat serangan hebat kompeni yang telah mematahkan pertahanan Mat Salleh. Peristiwa itu menandakan gugurnya Mat Salleh sebagai pejuang bangsa. Mat Salleh adalah seorang pemberontak pada pandangan British tetapi merupakan pahlawanyang berani dan merupakan seorang pejuang kemerdekaan.

No comments:

Post a Comment